er zijn vele manier om een foto te verscherpen. Dus laat ik me beperken tot Lightroom en Photoshop. Allereerst, een foto die geen goede focus heeft (dus niet scherp is) kan niet verscherpt worden. Bij het omzetten van RAW naar foto is de foto altijd een klein tikkie vaag. Met verscherping wordt dit weer rechtgezet.
Er zijn grofweg twee typen verscherping. De ' unsharp mask methode oftewl 'usm' en de ' hiraloam ' methode. Bij de eerste methode wordt een lage radius gebruikt en een hoge amount, en bij hiraloam ( je raadt het al) een hoge radius en een lage amount. De methode via de ' high pass ' filter in photoshop is een vorm van hiraloam.
De usm methode benadrukt randen (edges) door het contrast rond de lijn te versterken. Je merkt dit als je de verscherping te hard aanzet in het verschijnen van een zwarte en witte lijn rond de randen of halo's. De hiraloam methode (en high pass filter) benadrukken door hun hoge radius (dus dikke rand) maar hun lage amount meer de ' vorm '. Ook dit heeft tot gevolg dat wij het scherper ervaren. Je kunt beide methoden samen inzetten voor een optimaal resultaat.
Lightroom heeft een heel goede verscherping aan boord, waarbij de sharpening sliders een implementatie van de unsharp mask methode is, met veel intelligentie aan boord. De clarity slider werkt in feite als een ' hiraloam ' sharpening. Grofweg zet je de amount slider op een waarde tussen 1 en 100. boven de 100 krijg je maken met ' super sharpening', moet je van houden

De radius is meestal 1. De details slider geeft aan wat als rand beschouwd moet worden. Is per foto verschillend. Met de masking slider kun je ervoor zorgen dat de verscherping niet toegepast wordt op de achtergrond met die fijne dof. Zoom in tot 100 procent om het effect te zien. Druk bij details en masking op de alt knop zodat het effect van de slider in de hele foto getoond wordt dmv een grijze versie van de foto. Mijn advies in LR, eerst via sharpening de sliders goed zetten en dan pas kijken of je met clarity nog iets toe kan voegen.
In Photoshop zijn een veelheid aan verscherpings technieken aan boord. In essentie is de USM nog steeds de beste omdat deze de mogelijkheid heeft om het verscherpings effect te maskeren (via threshold ). De smart sharpen lijkt beter maar daar ben ik het niet mee eens. Gaat te ver om dat hier te onderbouwen.
Ik ben afgestapt van de ' high pass ' methode op het moment dat ik de ' hiraloam ' sharpening ontdekt heb via de USM dialoog. De hiraloam is als het ware een ' high pass' maar dan met een threshold slider. Werkt toch net even fijner.
Ik heb gemerkt dat de LR sharpening erg goed werkt, als ik echter flink in photoshop bezig ben geweest dan neem ik de ultra geavanceerde technieken van photoshop om te verscherpen. Denk hierbij aan enkel het verscherpen van het luminosity kanaal (en niet de kleuren) of het L kanaal van de Lab kleurmodus. Denk aan het feit dat de zwarte en witte lijnen van de verscherping separaat te besturen zijn. Denk ook aan de mogelijkheid om de verscherping via selecties en maskers lokaler toe te passen dan in LR mogelijk is. Een breed scala aan mogelijkheden dus voor de pixelgraaf. Maar vergeet ook niet zo iets simpels als het feit dat de mate van verscherping van de verschillende methoden via de laag transparantie ook nog te besturen zijn. Mogelijkheden genoeg dus voor een verscherping op maat.
Maar nogmaals, een foto moet wel eerst fotografisch scherp zijn. Als photoshop of LR geen randen kan detecteren kan hij ook NIET verscherpen. Een vage foto zonder details blijft een vage foto zonder details. Photoshop kan er geen details bij verzinnen. Hij kan ze enkel benadrukken.
Gegroet, Erik de pixelgraaf.