| Auteur |
Bericht |
|
Peter Maris
|
Berichttitel: Re: To convert or not to convert? Geplaatst: za maart 06, 2010 1:53 pm |
|
Geregistreerd op: za sep 13, 2008 3:44 pm Berichten: 1171 Woonplaats: Leiden
|
Robby Roos schreef: De Kenko was de enige tc waar de AF nog gewoon werkte, maar nadat ik verscheidene platen had gemaakt bemerkte ik dat de snelheid vd AF en de kwaliteit van de foto achteruit ging. Groeten Dat is jammer, op zich is natuurlijk standaard 500mm op 4.5 al heel fijn, maar ik zou ik de optie te veel missen denk ik om een TC er toch achter te plakken.
|
|
 |
|
 |
|
mgerke
|
Berichttitel: Re: To convert or not to convert? Geplaatst: ma mei 03, 2010 7:30 pm |
|
|
|
ik ben niet helemaal mee eens met de 2,8 waneer werk je met 2,8 ik heb ook een 300mm 2,8 lens gehad met een 2x converte de kwalietijd ging wel iets achter uit shrpte zonder was beter maar ik zet de diafragma nooit op 2,8 het was meer f4 5,6 of 8 en waarom nou als je dicht boven op een vogel zit een ijzvogel bijvoorbeelt en je richt hem op zijn kop is zijn kop scherp en zijn staart onscherp en als het tegen zit kan het snavelje ook onsherp zijn
en dat geld ook bij mijn foto die ik gemaakt heb van een vos die dicht bij kwam zijn kop scherp en de rest onscherp het scherpte diepte is te klein is te klein en ligt ook er aan van de afstand van waar je fotografeer en daarom vind ik iedereen heeft maar over een 2,8 lens
het is net als een makro lens 100mm 2,8 die heb ik ook weggedaan want als je makro wilt fotograveren kan je het beste op een statief en met een diafrgma 11 om mee te beginen want het is 1:1 je zit er vlakerop een spin met lange potten worden de poten onsherp bij 2,8 en dat wil ik niet ik wil de hele inzekt zien scherp dus geen 2,8
ik wil ooit een makro sigma apo HSM EX DG 180 mm met een flitsring
dat vind ik dan
groeten
|
|
 |
|
 |
|
Peter Maris
|
Berichttitel: Re: To convert or not to convert? Geplaatst: ma mei 03, 2010 7:45 pm |
|
|
mgerke schreef: ik ben niet helemaal mee eens met de 2,8 waneer werk je met 2,8 ik heb ook een 300mm 2,8 lens gehad met een 2x converte de kwalietijd ging wel iets achter uit shrpte zonder was beter maar ik zet de diafragma nooit op 2,8 het was meer f4 5,6 of 8 en waarom nou als je dicht boven op een vogel zit een ijzvogel bijvoorbeelt en je richt hem op zijn kop is zijn kop scherp en zijn staart onscherp en als het tegen zit kan het snavelje ook onsherp zijn
Ik hoef geen f/2.8 vanwege de mogelijkheid om hem op f/2.8 te zetten qua diafragma (nou ja ook wel daarmee kun je echt heerlijk isoleren), ik zou een f/2.8 willen om de mogelijkheid te hebben er een 2xTC achter te plakken, je komt dan op f/5.6 uit. Als je een 2xTC op een f/4 zet kom je op f/8 uit. AF wordt dan twijfelachtig en je scherpte/contrast is veel minder waardoor je moet afstoppen naar f/11 om redelijk te zijn. Als je de f/2.8 nog even afstopt naar f/7.1 of f/8 heb je een goede 600. Minder goed dan de normale 600 f/4 maar wel voor 50% van het geld.
|
|
 |
|
 |
|
mgerke
|
Berichttitel: Re: To convert or not to convert? Geplaatst: ma mei 03, 2010 7:56 pm |
|
|
|
klopt maar ik heb nou een vast 500mm plus de 1,5 van de kamera = 750mm een krop van 12miljoen naar 10 in raw photoshop en klaar geen konverte nodig en de kwalietijd blijft perfekt moet de foto wel goed scherp zijn voor een krop ik krop alleen als een opjekt net iets te verweg is moet ook niet te verweg dan hou je niks over ik krop nooit in raw progama verder dan 8 m liefst tot tien of helemaal niet dus dichter boven op
groeten
|
|
 |
|
 |
|
Peter Maris
|
Berichttitel: Re: To convert or not to convert? Geplaatst: ma mei 03, 2010 8:02 pm |
|
|
|
Een geweldige optie, zou ik ook doen. Echter mijn reactie is geschreven vanuit iemand (ik) die geen 500mm heeft. Een 2de hands 300 f/2.8 is de helft van een 2de hands 500, laatst staan een nieuwe 500. Nikon heeft bv geen betaalbare 400, ik zou die graag zien, ik schiet namelijk alles op 400. Een 300 met TC is dus mijn oplossing op dit moment om wat lengte te behalen.
|
|
 |
|
 |
|
Xander
|
Berichttitel: Re: To convert or not to convert? Geplaatst: ma mei 03, 2010 8:05 pm |
|
Geregistreerd op: za nov 07, 2009 1:41 pm Berichten: 1380 Woonplaats: Bennekom
|
|
Dat is zo!
Als je het geld voor een 500 mm hebt, toppie! Helaas geldt dat niet voor mij en maak ik nu gebruik van een 300mm + 1.4x converter... En het werkt super en de combi is snel en messcherp!
_________________ Xanderhttp://www.xanderfotografie.nlEen natuurfotograaf is niet de grote kunstenaar. Hij is slechts getuige van de talloze meesterwerken van De Ultieme Kunstenaar. Die mag hij als bevoorrechte toeschouwer ontdekken en vastleggen.
|
|
 |
|
 |
|
mgerke
|
Berichttitel: Re: To convert or not to convert? Geplaatst: ma mei 03, 2010 8:12 pm |
|
|
|
ik heb het ook niet over het geld je zij ook dat de 300 2,8 beter was dan de vaste 300 af-s f4 dat is niet zo want die lens heb ik ook gehad zet allebij maar op f 4 op de zelfde kamera geen verschil blijft nikon glas
en oja de tc werkt bij een 500mm van sigma af niet aleen op manuwel dat geeft sigma ook aan ik heb ook een test gedaan ik heb de kenko pro 300 de soligo en de tameron en die van sigma en nikon geprobeert
de best kwam uit de test kwa sherpte en de kwalietijd is die van nikon afs II maar die pas er toch niet op de vating truuk en tip : je haal de vating die aan de kamera gaat even los van de TC je velt het nokje weg die in de weg zit en klaar hij past er op en hij doet het manuwel
zo doe ik het want ik heb de TC afs II van nikon
ik probeer alles uit om te verbeteren
het liefst heb ik de 600mm afs VRII van nikon ik ga geen €10.000.-
|
|
 |
|
 |
|
Xander
|
Berichttitel: Re: To convert or not to convert? Geplaatst: ma mei 03, 2010 8:34 pm |
|
Geregistreerd op: za nov 07, 2009 1:41 pm Berichten: 1380 Woonplaats: Bennekom
|
mgerke schreef: ik heb het ook niet over het geld je zij ook dat de 300 2,8 beter was dan de vaste 300 af-s f4 dat is niet zo want die lens heb ik ook gehad zet allebij maar op f 4 op de zelde kamera geen verschil blijft nikon glas Er zit zeker verschil, maar dat zien wij als amateurs niet! Testen wijzen uit dat een 300 f/2.8 beter is dan een 300 f/4. Als er geen verschil is tussen beide lenzen, hoeft er ook geen 3500 euro prijsverschil in te zitten!
_________________ Xanderhttp://www.xanderfotografie.nlEen natuurfotograaf is niet de grote kunstenaar. Hij is slechts getuige van de talloze meesterwerken van De Ultieme Kunstenaar. Die mag hij als bevoorrechte toeschouwer ontdekken en vastleggen.
|
|
 |
|
 |
|
mgerke
|
Berichttitel: Re: To convert or not to convert? Geplaatst: ma mei 03, 2010 8:53 pm |
|
|
|
klopt ik bedoel kleuren en in het diafragma daar hebben julie het toch over optich is hij wel goed weet je waarom hij ook duurder is de glas element is groter de 2,8 en een VR zit er in en de de zone kap is ook van karbon die kost aleen €400,-
en welke 300 2,8 hebben julie het over
de 300 af 2,8 niet beter deze heb ik gehad
300afi 2,8 zelfde als de 300 Afs f4
de 300afs deze is beter
300afs II VR deze is beter
300afs II VR II deze is beter
|
|
 |
|
 |
|
mgerke
|
Berichttitel: Re: To convert or not to convert? Geplaatst: ma mei 03, 2010 9:34 pm |
|
|
|
gelukig heb ik meer verstand in het fotograferen dan in het fotomatriaal als je maar lol heb in het fotograferen dat is het belangrijkste
|
|
 |
|
 |
|