Hoofdpagina    Registreren    Inloggen    Forum    Help

Forumoverzicht » Fotografie gerelateerde Topics » Artikelen

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Het fotograferen van wild op de Veluwe.
 Bericht Geplaatst: zo maart 30, 2008 1:47 pm 

Het fotograferen van wild op de Veluwe.

Sinds een klein jochie struin ik rond op de Veluwe, waar de dichte en uitgestrekte bossen een grote aantrekkingskracht op mij uitoefent. Mijn moeder vroeg altijd: ‘wat moet je toch altijd in dat bos?’
Echt een goede verklaring had ik er niet voor. Wat trekt er zo aan het bos, heidevelden en stuifzand? Tja, moeilijk te zeggen. Het heeft iets mysterisch om rond te struinen en het gevoel te hebben dat je alleen bent. Die gedachte te hebben terwijl je weet dat de bewoonde wereld niet echt ver weg is. Toch vergeet je dit en waan je jezelf alleen.

Op 16 jarige leeftijd besloot ik de ervaringen en ontmoetingen met wild vast te leggen. Ik wist uit ervaring waar het wild zich overdag ophield en hoe ze te naderen. Dit is natuurlijk wel makkelijk wil je ze op de foto krijgen. De eerste beelden leken nergens op, maar ik kon thuis wel laten zien wat ik die dag had beleefd. Al snel besloot ik gebruik te maken van een schuilhut die ik maakte van sparrentakken.
Deze takken blijven lang groen en bieden genoeg camouflage. Deze hutten bouw ik net buiten het gebied waar de herten en wilde zwijnen als hun daginstand (leefgebied gedurende de dag) hebben.

Afbeelding

Tegen de avond komen ze die gebieden uit en lopen via de wissels, die soms wel decennia oud zijn, naar de foerageergebieden. Door te kijken naar deze wissels, uitwerpselen, veegplekken etc, krijg je een goed beeld van de dagelijkse bezigheden van het wild. Aan bijvoorbeeld de uitwerpselen kan men zien of het een hert betreft of een wild zwijn. Zelfs de sexe van het beest is hieruit af te ‘lezen’.
Zonder deze voorbereidingen en kennis is het erg lastig het wild op de Veluwe vast te leggen. De dieren zijn erg mensenschuw en hun zintuigen zijn verbijsterend goed ontwikkeld. Nog steeds wordt dit door de mens flink onderschat.

Afbeelding

Toch wil ik graag wat tips en tools geven om de kans op wild te vergroten.
Een van de mooiste gebieden met een redelijk tot goed wildbestand zijn nationaal park de Hoge Veluwe en het Kroondomein rond Apeldoorn. Het kroondomein is het grootst gedeelte van het jaar voor het publiek toegankelijk. Gelijk na zonsopkomst het bos in en doormiddel van een sigaret, stuifzand of een bellenblaas busje voor kinderen is goed en makkelijk te bepalen hoe de wind staat. Het is van cruciaal belang om tegen de wind in te lopen. Bekijk de omgeving goed en kijk ver vooruit. Met name herten zijn erg lastig te zien tussen de bomen als ze stil staan. Ga je voor het eerste een bepaald bos in kijk dan eens naar jonge dennen die aangeplant zijn. Deze nieuwe dennenvakken zijn erg in trek bij herten. Vaak staat er schrikdraad om het denennvak heen, maar herten springen hier zo overheen. Bekijk zo’n vak maar eens van binnen. Zeker weten dat er een hoop dennetjes gesloopt zijn en dat er heel veel herten uitewerpselen liggen. Een maal zo’n vak gevonden loop er dan eens rustig omheen. Dikke kans dat je de wissels (paadjes) ontdekt waar de herten gebruik van maken om het vak in te gaan en waar ze er ook weer uit gaan. Dit is de plek om te gaan zitten en wachten. Zorg dat de wind goed staat en dat je geen fel gekleurde kleren of nog erger ritselende kleding draagt. Ook parfum of deo is uit den boze. Geloof me dit ruiken ze op kilometers afstand.
Gooi een camouflagenet over je heen en ga met je rug tegen een boom aan zitten. Dit is wat comfortabeler als je langer dan een uur zit. Maak zo weinig mogelijk geluid en wacht af. Door te wachten vergroot je echt de kans om herten in hun natuurlijk gedrag aan te treffen. De eerste en tweede keer zul je misschien geen succes hebben, maar als het een keer lukt heb je een brok in je keel en zal je die ontmoeting niet snel meer vergeten.
Een zoomlens is aan te bevelen en het liefst met een bereik van tussen de 100-400 mm. Je zult veel plezier hebben van de zoomfunctie omdat het wild soms verrassend dichtbij komt mits de wind goed staat. Ook wilde zwijnen gaan soms helemaal op in hun vreetfestijn dat ze je tot op 2 meter kunnen naderen.
De favoriete plekken zijn gebieden met dichte bomendekking, bosbes en vossenbes, waar ze in het voorjaar graag staan te vreten. Als in augustus de bessen er volop in zitten is het ook zeker raadzaam om deze plekken wat vaker te bezoeken.

Afbeelding

Tot slot wil ik toch zeker aandringen op een stevig statief en draadontspanner, omdat het wild later in de middag uit de dekking komt en je vaak moet werken met sluitertijden van 1/10 sec. of zelfs trager. Mochten de herten er staan, maak dan even een geluidje met de lippen zodat ze gaan zekeren (langdurig kijken waar dat vreemde geluid vandaan komt) Maak dan Eén foto, geen series achter elkaar. Door eén keer de sluiter te ontspannen kijken ze nieuwsgierig jouw kant op en maak je de volgende foto. Steeds een tegelijk. Zo kun je lang genieten van deze toch wel nieuwsgierige beesten. Het voorjaar is de uitgesproken tijd om op pad te gaan op zoek naar biggetjes. Mocht je een grasakkertje vinden in het bos dan kun je zeer waarschijnlijk wilde zwijnen en hun kroost aantreffen. Ook hier gebruik maken van een hutje of takken en gewoon wachten. De morgens en avonden zijn het best. Zeer zeker niet tijdens zware regens, sneeuw of op hete dagen. Ze blijen dan graag in de dekking. Op hete dagen is het raadzaam om bij een waterplas te posten. Niet alleen het wild, maar ook marters en vogels komen er drinken.

Afbeelding

Ik wens jullie heel veel succes en voor vragen of suggesties ben ik altijd te bereiken.

Afbeelding

Met vriendelijke groet,

Edwin Kats

Ik ben mezelf, er zijn al genoeg anderen.

bezoek ook mijn website op
http://www.waltersoestbergen.nl

Voor workshops vogelfotografie, macro en fotobewerking.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 

Forumoverzicht » Fotografie gerelateerde Topics » Artikelen